Rädsla...

Fakta:
Jag har varit sjukskriven sedan 2003.
Jag har haft sjukersättning från Försäkringskassan sedan 2005.
Jag har till nyligen till & med varit sjukskriven från mina egna barn.
Jag har stora svårigheter att ta hand om hem & sysselsättning under längre perioder.
Jag har depressiva episoder.
Jag vill arbeta.

Problem:
Jag vill arbeta.

Det hade varit lättare om jag för några år sen bestämt mig för att jag inte vill arbeta alls & blivit förtidspensionär.
Det hade åtminstone varit en fast inkomst,
det hade åtminstone inneburit en viss trygghet.
I december 2011 tar min sjukersättning slut,
Inom 18 mån men senast dec 2012 ska jag ha hittat ett heltidsjobb.
Jag känner mig stressad av att veta att om jag inte klarar det så har jag ingen a-kassa,
Mickes lön kan inte försörja oss båda.
Jag måste klara det, jag vill ju jobba.
Facit säger att jag kommer att klara det ett litet tag,
under tiden får hemmet ta smällen.
Sen kommer depressionen igen.
Så var det förr,
så har det varit medan jag har gått på daglig verksamhet.
Jag har inte ens fullföljt min dagliga verksamhet.
Misslyckad,
det är så jag känner mig.
Jag försöker vara glad & positiv.
På nätterna ligger jag vaken med ångest & tankar som gnager.
"Det är bara att ta sig i kragen"
det är så folk sa innan jag fick min diagnos....
tyvärr säger folk det efter jag berättat om mina svårigheter också,
när jag berättar om energin som sinar för fort,
om ångesten som bara dämpas med rutiner & mediciner.
Jag känner mig ledsen ofta,
nu under julen känns det både bra & dåligt.
Bra för att jag orkat göra så mkt med barnen,
dåligt för att jag inte vet om vi kommer kunna ha en så här bra jul nästa år.
Jag har kämpat för hjälpen jag får,
för att kunna fungera hemma.
Under sommaren & hösten har jag backat mkt,
det har både jag & familjen känt,
jag har inte kunnat göra något åt förfallet.
Handikappad!
Det är ju vad jag är även om många inte tycker att Asperger inte är ett riktigt handikapp...
men vad är det då?
Men hur som helst, jag vill inte vara en last, jag vill ju jobba.
Jag trivs så bra på min praktik,
när jag får vara med hundarna & vet att jag gör ett bra jobb med dem,
jag kan,
alldeles själv!
Men ett eget företag skrämmer mig,
tänk om jag inte har tillräckligt många kunder,
tänk om jag går i konkurs?
Jag kan ingenting om pappersarbetet,
jag betalar inte ens räkningarna själv eftersom jag är så dålig på ekonomi.
Jag hoppas på att jag lyckas starta eget nästa år,
jag hoppas att energin finns för det,
jag hoppas att energi finns för hemmet också,
jag hoppas att jag lyckas!

Jag vill inte känna mig ensam, liten & hjälplös.
Jag vill inte höra "men du som är så stark/glad/duktig osv" för det hjälper mig inte,
det får mig bara att må sämre för att jag inte förstår varför jag inte klarar så enkla saker om jag nu är så bra. 
Jag vill inte höra att det ordnar sig nog,
för det gör det inte om ingen gör något åt saken.
Jag tänker göra något åt saken men jag kan unte lova att det kommer att hålla i längden...
Facit säger .....


Kommentarer
Postat av: MArie

JAg kan inte lösa något. bara vara ett stöd för dig.. finns alltid här det vet du..

Skickar över en massa julkramar till dig.. du vet var jag finns om du behöver någon att spy galla på..

Puss och kram vännen min

2010-12-23 @ 14:10:05
URL: http://mwrosh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0