Höftig höstgryta...

Jodu... i helgen sålde jag massa skräp på loppis.
Jag kan inte låta bli att bli lite (mycket) fördomsfull när det kommer folk med utländskt ursprung.
Man vet redan innan de öppnat munnen vad de kommer att säga.
Jag blir barnsligt trotsig i sådana situationer när de prutar löjligt lågt & jag pratar högljutt när de går om att jag hellre tar hem mitt skräp igen eller slår sönder det än säljer det för en krona till dem.
En karl provar helt oanvända herrskor.
Jag: Jag vill ha 50:- för dem för de är bara provade en gång inomhus.
Han: Du får 20:-.
Jag: Nej, 45:- är det lägsta jag vill gå.
Han: I Kista där jag bor säljer de skor (pekar på sina) för 25:- & jag är arbetslös.
Jag tänker "Köp skor där då om det är så jävla mycket bättre! Vad står du här & tjafsar för?"

Anyho....

Idag kände jag att pasta trenden måste brytas.
Vi har käkat pasta varje dag sedan förra torsdagen.
Jag planerade iallafall nåt med köttfärs & potatis men orka rulla köttbullar när man tagit spruta, setat på möte, diskat, tvättat, färgat tvätt & bakat bullar.
Så jag höftade en gryta.
Resultatet blev så bra att jag delar med mig av receptet.
(Finns säkert redan liknande nånstans men ändå)

Färsgryta 
4 portioner med god marginal

                            2 msk margarin till stekning
        400 g köttfärs
1 gul lök
   4 dl vatten
              1 grönsaksbuljong
                        1 burk krossade tomater
                        1 medelstor palsternacka
   4 morötter
    1 bit kålrot
   6 potatisar
                                       1 burk konserverade champinjoner
                                            (färska går också bra)
    2 lagerblad
                          3 knippen hackad persilja
salt
peppar 
                 het paprika- krydda

Bryn köttfärsen med margarin & hackad lök i en gryta.
Tärna rotfrukterna.
Tillsätt grönsaksbuljongen, vattnet & krossade tomater.
Häll i rotfrukterna & se till att vätskan täcker allt precis, häll annars på lite mer vatten.
Häll i champinjonerna & pilla ner lagerbladen.
Rör om & låt allt puttra under lock i ca 30 min.
Fiska upp lagerbladen.
Tillsätt salt, peppar, persilja & ev paprikapulver, smaka av & servera.

Denna variant räckte till 2 vuxna med små magar & 2 barn samt 2 lunchlådor.

I helgen som kommer ska vi åka på Bandit kryssning! Wohoo!
Ska bli så himla kul.
Jag ser mest fram emot....
maten, spriten, Itchy Daze & att vi har dubbelsäng, bara jag & min man........ aaaw!


Kommentarer
Postat av: Michaela

Härligt att du fick så mycket sålt på loppiset ändå :)

Önskar att jag hade hunnit sortera ut vårt "skräp" så jag hade kunnat stå på loppis jag med, men vi får väl köra en sväng i vår istället!



Najs recept förresten. Ska testa det någon gång :)

2010-11-10 @ 20:34:08
URL: http://tigerhjarta.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0